Tahdon!

Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä on keskeistä siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon. Avioliitto perustuu parin valintaan ja päätökseen. Ilmaistessaan tahtonsa rakastaa toinen toistaan vihittävät sitoutuvat avioliittoon ja siihen, että tekevät parhaansa, jotta kumpikin voisi olla siinä onnellinen.

Oletteko päättäneet solmia avioliiton? Jättäkää yhteystietonne meilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä, niin otamme teihin yhteyttä! Voitte myös itse ottaa yhteyttä meihin soittamalla seurakuntatoimistoon sopiaksenne vihkivarauksesta. Muista hakea avioliiton esteiden tutkinta ennen avioliiton solmimista  sähköisesti osoitteessa esteidentutkinta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai ottamalla yhteyttä aluekeskusrekisteriin. Vihkiminen voidaan toimittaa, kun avioliittoon aikovat ovat saaneet todistuksen avioliiton esteiden tutkinnasta. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä, ja se on voimassa neljä kuukautta.

Avioliittoon vihkiminen

Avioliittoon vihkiminen liittää pariskunnan toisiinsa Jumalan silmissä ja lain edessä. Vihkimisessä rukoilemme Jumalan siunausta avioparille ja heidän yhteiselle tulevaisuudelleen. Evankelisluterilaisessa kirkossa avioliittoon vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Kirkollisesti voidaan vihkiä myös sellaiset parit, joista ainakin toinen kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan.

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen voi tapahtua kirkossa, kotona tai muussa sovitussa paikassa. Alavuden ja Töysän kirkoissa on käytössä paikalliseen häätapaan kuuluva vihkiryijy, jonka päältä morsian ja sulhanen astelevat alttarin eteen mennessään. Vihkitilaisuus voi olla pieni tai suuri. Pappi ottaa yhteyttä vihkipariin ennen vihkimistä ja sopii tapaamisen, jossa käydään läpi vihkimisen käytäntöjä. HäämusiikistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä sovitaan kanttorin kanssa.

Avioliiton siunaaminen

Siviiliviranomaisen edessä tai muualla kuin Suomessa solmittu miehen ja naisen välinen avioliitto voidaan siunata. Avioliiton siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muualla. Siunaamista voi pyytää myös silloin, jos vain toinen avioparista kuuluu kirkkoon.

Avioliiton siunaaminen muistuttaa pitkälti kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa. Avioliiton siunaamisen kaavassa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

Muistilista vihkiparille:

• Yhteydenotto kirkkoherranvirastoon
  • Vihkipaikan, papin ja kanttorin varaaminen
  • Avioliiton esteiden tutkinta eli kuulutukset
  • Kaksi todistajaa
  • Sormus/sormukset
Häät

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa