Konfirmaatio, ripille pääseminen!

Rippijuhlia nuori saa viettää käytyään rippikoulun. Rippikoulun päätteeksi nuoret konfirmoidaan kirkossa. Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Konfirmaatiossa pyydetään, että Jumala vahvistaisi nuoren uskoa. Konfirmaatiossa nuori siunataan samalla siunauksella, jota on pyydetty jo kasteessa. Kuten kasteessakin, kummit, vanhempi tai muu nuoren läheinen voi osallistua nuoren siunaamiseen konfirmaatiossa.

Rippikoulu kestää syksystä seuraavaan talveen tai kesään. Seurakuntaan tutustuminen toteutetaan omaan tahtiin keräämällä merkintöjä rippikoulupassiin sekä osallistumalla tapaamisiin oman rippikouluryhmän kanssa. Rippikoulun lopuksi on rippileiriviikko. Vuoden ensimmäinen rippileiri järjestetään jo joululomalla. Laskettelurippileiri pidetään hiihtolomaviikolla. Kesällä rippileirejä on yleensä ainakin kaksi. Riihon tilalla järjestetään lisäksi valtakunnallinen hevosripari. Kehitysvammatyön pappi järjestää kehitysvammaisille ja erityistukea tarvitseville nuorille rippileirin maakunnan alueella.

Rippikouluihin ilmoittaudutaan vuosittain syyskuussa. Lisätietoa rippikoulusta ja ilmoittautumisesta löydät täältä.

Aikuisen on mahdollista käydä rippikoulu yksityisesti. Tällöin voi olla yhteydessä seurakunnan pappiin ja sopia rippikoulun käymisestä papin kanssa. Aikuisrippikoulu kestää yleensä noin 2 kuukautta.

Seurakunta vuokraa tiloja rippijuhlien viettoon.

jätskit

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa