Kestävä kehitys

Suomen evankelis-luterilainen kirkko kantaa vastuuta ympäristöstä ja ilmastosta. Alavuden seurakunta tavoittelee ympäristödiplomia vuodelle 2025. Kirkon ympäristötyön ytimessä ovat kristinuskon perusvakaumuksesta nousevat asenteet kiitollisuus, kunnioitus ja kohtuus.
Kristillisen uskon mukaan ihmisen tehtävä on viljellä ja varjella luomakuntaa. Luomakunta on osa Jumalan luomistyötä ja siten pyhä.

Tutustu Kirkon kestävään kehitykseen osoitteessa evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ympäristödiplomi

Kirkon ympäristödiplomia on sitoutunut tavoittelemaan yli 100 seurakuntaa vuosittain. Alavuden seurakunta on aloittanut työn ympäristödiplomin saamiseksi syksyllä 2024.

Seurakunnan ympäristötyöryhmä huolehtii yhdessä ympäristövastaavan kanssa asetettujen tavoitteiden toteutumisen seurannasta, sekä ympäristöohjelman päivittämisestä, ympäristölainsäädännön muutosten seurannasta, ympäristökoulutuksesta, ja aloitteista. Yhteistyö ympäristöasioissa eri sidosryhmien kanssa on meille tärkeää.

Alavuden seurakunnan ympäristötyöryhmä ja ympäristövastaava

Alavuden seurakunnan ympäristövastaava on kanttori Mari Järvinen. Vuoden 2024 alussa seurakunnan ympäristötyöryhmään kuuluivat kirkkoherra Kalle Peltokangas, hallintojohtaja Hannele Hannuksela, lastenohjaaja Anni Korpela, seurakuntapastori Riikka Herrala, pääemäntä Sirkka-Liisa Halla-aho ja suntio Timo Harju.