Vammaistyö

Vammaistyön perusta on kristillinen ihmiskäsitys. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja jokainen ihminen on ainutkertainen. Kirkon vammaistyön tehtävänä on auttaa kristillisessä kasvatuksessa ja tukea kaikkia ihmisiä löytämään seurakuntayhteys. Tuemme eri vammaisryhmien omaa tasavertaista toimijuutta ja osallistumista seurakunnassa. Jokainen voi omana itsenään olla rakentamassa suvaitsevaista ja lähimmäistä huomioivaa kotiseurakuntaa.

Kehitysvammaiset

Vuosittain järjestetään kehitysvammaisten oma kirkkopyhä. Alavuden ja Kuortaneen seurakunnat järjestävät kirkkopyhän yhdessä. Merja Krueger vastaa kehitysvammatyöstä seurakunnassamme. Hänet tavoittaa sähköpostilla merja.krueger@evl.fi tai puhelimella numerosta 050 3121504.

Erityistä tukea tarvitsevilla nuorilla (kehitysvammaiset, autistit, asperger-nuoret, laajoista oppimisvaikeuksista kärsivät nuoret) on mahdollisuus käydä rippikoulu leirimuotoisena Etelä-Pohjanmaan rovastikunnan alueella. Erityisrippikoulut järjestetään Peräseinäjoen Ahonniemessä.  Järjestelyistä huolehtii Seinäjoen seurakunta. Tiedusteluihin leiristä ja ilmoittautumisista vastaa Eskoon kehitysvammapappi tuire.wuorijarvi@evl.fi   p. 0400 167901. Alavuden seurakunnassa yhteyshenkilönä toimii rippikoulutyön nuorisotyönohjaaja juho.loukasmaki@evl.fi p. 050 5636095.

Alueellisen kehitysvammatyön uutisia pääset lukemaan Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan verkkosivuilla.

Viittomakieliset

Lapuan hiippakunnan alueella viittomakielistä työtä hoitaa kuurojen pappi Marja Saukkonen
Jyväskylästä (puh. 0400 241401, sp. marja.saukkonen@evl.fi ). Marja Saukkonen palvelee alueen viittomakielisiä kuuroja ja kuurosokeita sekä viittomakieltä käyttäviä kuuroutuneita ja huonokuuloisia. Hän tekee työtä myös kuurojen ja kuurosokeiden perheiden, sukulaisten ja ystävien kanssa, joissa mukana myös kuulevia. Työn tavoitteena on tuoda kirkon palvelut kuuroille viittomakielellä ja kuurojen kulttuuriin sopivalla tavalla.

Marja Saukkosen työhön kuuluvat viittomakieliset jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset (kaste, avioliittoon vihkiminen, hautaan siunaaminen). Marja on mukana kuurojen lähetys- ja raamattupiireissä sekä kerhoissa, leireillä ja retkillä. Hän vierailee kuurojen kouluissa ja pitää rippikoulua. Marja tekee ennakkoon sopimalla koti- ja laitoskäyntejä ja hänen kanssaan voi sopia tapaamisen henkilökohtaisia keskusteluja varten myös viittomakielellä.

Viittomakieliset videopuhelut
- Messenger: Marja Kuurojenpappi Saukkonen
- Skype: marja.kuurojenpappi
- WhatsApp: 0400 241401

Tiedustelut:  diakoni Merja Krueger puh. 050-3121504, sp. merja.krueger@evl.fi

Kirkko ja viittomakieliset -sivustoille pääset tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kaksi ihmistä istuvat vastakkain kädet toistensa käsien päällä.