Ukrainalaisten tuska on yhteinen

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispojen puheenvuoro ja rukous Ukrainan puolesta

Olemme olleet koolla ja seuranneet järkyttyneinä Ukrainan tilannetta. Maanantaina 14.3.2022 päätimme ylimääräisessä piispainkokouksessa avustuksesta sisarkirkollemme Ukrainassa.

Olemme rukoilleet yhdessä ukrainalaisten puolesta. Toistamme aiemmat kannanottomme (Piispojen paastovetoomus 1.3.2022): Venäjän laittoman hyökkäyksen on loputtava eikä hyökkäystä voi eikä saa perustella uskonnolla.

Ukrainalaisten kärsimys koskettaa meitä kaikkia. Ukrainan sota rikkoi unelman kestävästä rauhasta Euroopassa. Pettymys ja suru ylittävät rajat ja ulottuvat kaikkialle maailmaan.

Mitä voimme tehdä? Me piispat olemme saaneet lukuisia yhteydenottoja suomalaisilta, kirkon jäseniltä ja kirkkoon kuulumattomilta. Ne kertovat poikkeuksellisen suuresta tuskasta ja myötätunnosta, jota suomalaiset tuntevat ukrainalaisia kohtaan.

Neuvottomuuden keskelläkin voimme toimia ja lievittää osaltamme ihmisten hätää. Parhaiten autamme sodasta kärsiviä antamalla rahallista apua alueella toimivien avustusjärjestöjen kautta.

Seurakunnat ympäri Suomen ovat valmiina vastaanottamaan ukrainalaispakolaisia. Yhteistyö järjestöjen, kuntien, Suomen ortodoksisen kirkon ja muiden toimijoiden kanssa on vahvaa.

Rukous vahvistaa hyvyyden voimaa. Kuljemme ukrainalaisten rinnalla rukoillen rauhaa kaikille, jotka kärsivät sodan pahuudesta.

Pyydämme kaikkia kristittyjä ja hyvän tahdon ihmisiä muistamaan rukouksissaan Ukrainaa. Muiden kirkkokuntien ja uskontojen edustajat rukoilevat rinnallamme. Rukous läpäisee pahan, rakkaus vihan ja toivo epätoivon.

Kirkossamme laaditut rukousaineistot tarjoavat sanoja rukoukseen hädän hetkellä: Rauhanrukouksia – evl.fi

Kuluneella viikolla olemme muistaneet ukrainalaisia tämän rukouksen sanoin:

Pyhä Kolmiyhteinen Jumala,
vahvista meissä toivoa, kun lähellämme käytävä sota ahdistaa.
Varjele Ukrainan kansaa.
Säästä ihmisiä sodan kärsimyksiltä,
tuo lohtua perheille, jotka ovat jääneet sen jalkoihin.
Ole kaikkien niiden mukana,
jotka ovat joutuneet sodan keskelle tai pakenevat sitä.
Varjele etenkin lapsia ja nuoria,
joiden usko tulevaisuuteen on koetuksella ja horjuu.
Auta löytämään tie rauhaan ja sovintoon.

Vapahtajamme Jeesus Kristus,
tule sinä rauhaksi levottomiin sydämiimme.
Maailman tuulet tuovat meihin pelkoa ja turvattomuutta,
huolta ja ahdistusta.
Sen tähden anomme, että et hylkäisi meitä.
Anna rauha sisimpäämme,
anna rauha maailmaamme.
Anna meille armo
kasvaa uskon, toivon ja rakkauden hedelmää
sinun ja lähimmäistemme iloksi.
Tee meistä rauhasi välikappaleita.

Tätä rukoilemme Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Aamen.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat