Ukrainalaisten auttaminen Alavudella

Ukrainasta sodan alta paenneita on Alavudelle tullut n. 40 henkilöä, pääosin naisia ja lapsia. Heillä on kova halu saada arki sujumaan; työpaikka on jo useimmilla valmiina, kun tilapäisen suojelun lupa- ja paperiasiat saadaan kuntoon.

Nyt eletään pientä välivaihetta, kun Maahanmuuttoviraston kone käynnistyy.. Välivaiheeseen kuuluu myös se, että pankkiyhteydet Ukrainasta eivät toimi, ja valuutan vaihto Suomessakin on hankalaa.

Jos haluat auttaa suoraan tänne tulleita varmasti ja luotettavasti, tässä muutama vinkki:

Maahanmuuttokoordinaattori Maria on avannut Ukrainalaisten apu - Alavus/lähikunnat -FB -sivun, jossa tiedottaa täsmätarpeista.

Alavuden seurakunta on avannut keräyksen, jonka tuotto menee suoraan tänne saapuneille (esimerkiksi ruokalahjakortteina). Linkki tässä alla!

Alavuden Helluntaiseurakunta järjestää edelleen ruokajakelua - lahjoitustarpeista voi kysyä Tarja Kuuselalta.

Vaatepankki Alavus on tärkeä kanava vaate- ja lastentarvikelahjoituksille; kaikki tänne seudulle tulijat käyvät siellä ja saavat avun.

Ja myös ainakin K-Supermarket Alavus käydessään voi samalla ostaa ruokalahjakortin, joka menee suoraan ukrainalaisperheille.

Muitakin saa 'ilmiantaa' !

Jatkossa tullaan tarvitsemaan mm. kodin tarvikkeita; niille valmistellaan vastaanottopistettä.

Lasten ja nuorten harrastuksien turvaamiseksi monenlaista on valmisteilla; tähän palataan.

Kotimaanapu (lahjoitaapua.fi)

2022-03-30 16:35:44.0