Mä taimi olen sun tarhassas

Tansanialainen koululainen ja puuntaimi.

Myös tansanialainen Rozimary kantaa huolta ympäristönsä tulevaisuudesta. Hänen koulussaan jokaisella oppilaalla on oma puuntaimi hoidettavanaan. Kuva Hannes Honkanen

Mikkelinpäivästä alkaen jokainen Alavuden seurakunnassa kastettu lapsi on saanut kastetodistuksen välissä kastepuukortin. Siinä kerrotaan, että seurakunta on hänen kasteensa kunniaksi hankkinut puuntaimen, jonka Suomen Lähetysseura istuttaa Afrikkaan tai Aasiaan.

– Meitä kristittyjä on aina kutsuttu viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa. Ilmastonmuutos ja ympäristöasiat ovat nyt hyvin ajankohtaisia kysymyksiä. Se miten niihin vastataan vaikuttaa tulevien sukupolvien elämään, kirkkoherra Jussi Peräaho kertoo. Hän on myös Suomen Lähetysseuran hallituksen jäsen.

– Pienillä teoilla on suuri merkitys. Jokainen voi kantaa kortensa kekoon ja ajan myötä yksittäisistä puuntaimista muodostuu metsä.

Suomen Lähetysseura on tehnyt kastepuukortin. Kortin etupuolella on piirroskuva puusta ja virren 490 neljäs säkeistö, jossa lasta verrataan taimeen. Toisella puolella toivotetaan onnea kastepäivänä ja kerrotaan kortin tarkoitus. Alavudella kastetaan vuosittain runsas sata lasta.

Seurakunta lahjoittaa jokaisesta kortista viisi euroa Lähetysseuran ympäristötyöhön, jonka tavoitteena on tukea kehitysmaiden köyhimpiä löytämään keinoja selviytyä ilmastonmuutoksessa.

Kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet vievät perheiltä mahdollisuuksia toimeentuloon, ravintoon ja puhtaaseen veteen. Lähetysseuran tuella muun muassa rakennetaan vesipisteitä, turvataan ruoan saantia, valmistetaan puuta säästäviä liesiä sekä annetaan monenlaista koulutusta siitä, miten ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ja luonnonkatastrofeihin voi varautua. Ja tietysti istutetaan puita.

– Kasteen jälkeen annan perheelle kastetodistuksen kanssa seurakunnan vapaaehtoisten kutoman torkkupeiton sekä kastepuukortin ja kerron niistä lyhyesti. Syvällisempiä keskusteluja teemasta ei ole vielä syntynyt, mutta vastaanotto on ollut ilahtunut.

– Uskon, että tällaiselle asialle voisi olla tilausta. Tämä on hyvä asia ja siksi haastan muitakin seurakuntia mukaan, Peräaho sanoo.

Myös Lähetysseurassa iloitaan Alavuden seurakunnan aloitteesta.

– Kiitämme Jussi Peräahoa ideasta lahjoittaa seurakunnan puolesta kastepuu ja tukea samalla Lähetysseuran ympäristötyötä. Toivomme, että muutkin seurakunnat innostuvat lahjasta ja vastaavat Alavuden seurakunnan haasteeseen, varatoiminnanjohtaja Satu Kantola toteaa.

2019-12-17 10:16:00.0