Surun kohdanneille

Jos koet tarvetta keskustella menetyksestäsi seurakunnan työntekijän kanssa, pappeihin tai diakoniatyöntekijöihin voi ottaa yhteyttä. Myös surevan läheinen tai muu auttajataho voi surevan luvalla välittää yhteydenottopyynnön seurakuntaan.

Sururyhmä

Sururyhmä kokoontuu Kirkkopihan kokoustilassa (Louontie 1 A 1, Alavus). Sururyhmä on vertaisryhmä niille, joilta on kuollut läheinen. Kokoontumiskertoja on viisi. Yksi kokoontumiskerta on puolentoista tunnin mittainen. Ryhmä on maksuton. Alavuden ja Töysän alueiden yhteinen sururyhmä kokoontuu syksyisin.

Syksyn 2024 sururyhmä kokoontuu marras-joulukuussa Kirkkopihan kokoustilassa. Ryhmään on ennakkoilmoittautuminen Pyhäinpäivän jälkeisellä viikolla ja siihen otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä kahdeksan osallistujaa. Ryhmää ohjaavat diakoni Merja Krueger ja pappi Elina Mäki.

Lisätiedot puhelinnumerosta 050-3121504.

Palveleva puhelin

Kirkon ylläpitämässä Palvelevassa puhelimessa sinua kuunnellaan. Palvelevassa puhelimessa voit puhua asioistasi kaikissa elämäntilanteissa ja kysymyksissä, myös surun kohdatessa.

Palveleva puhelin on auki joka ilta alkaen klo 18 - 24. Numerossa 0400-221180 puhutaan suomenkieltä ja numerossa 0400-221190 ruotsinkieltä

Keskusteluavun kaikki palvelut löytyvät verkkosivuilta www.kirkonkeskusteluapua.fi

YouTube-video

kädet kohtaavat musta pohja

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa