Muistojen kappeli

Pieni kappeli kuusen alla.

Salmentie 4, 63300 Alavus

Muistojen kappeli on rakennettu kaikkien alavutelaisten sankarivainajien muistoksi. Se sijaitsee Alavuden sankarihautausmaalla paikalla, jossa oli ennen Alavuden ensimmäinen ja toinen kirkko. Kappeli on pienehkö jyrkkäkattoinen rakennus, jonka lattian pinta-ala on täsmälleen samankokoinen kuin paikalla aiemmin ollut Alavuden ensimmäinen saarnahuone. Kappelin sivuseinillä ovat vapaussodan, talvisodan ja jatkosodan muistotaulut, joihin on kirjoitettu kaikkien näissä sodissa kuolleiden alavutelaisten nimet. Alttarin oikeanpuoleisella seinällä on puolestaan seurakunnassa palvelleiden kirkkoherrojen nimet.

Kappelin takaseinällä on suuri yli 4 metriä korkea lasimaalaus, jonka on suunnitellut taiteilija Bruno Tuukkanen ja valmistanut S. Wuorion lasimaalaamo vuonna 1955. Lasimaalauksen yläosa kuvaa sankarihautajaisia, taustalla kellotapuli ja kunniaa tekevät liput. Toisessa vyöhykkeessä on sotaleski, sotaorpoja ja rauhanenkeli. Alimmassa vyöhykkeessä on kuvattuna joukko kirkollisia symboleja: goottilainen kirkon pääty, pyhimys ja karitsa. Tämä vyöhyke symbolisoi kirkon ja uskonnon vaikeina aikoina tarjoamaa lohdutusta.

la 22.6. klo 12.00

Salmentie 4, 63300 Alavus