Tule mukaan toimintaan

Alavuden seurakunnassa on ryhmiä pienille ja suurille vauvasta vaariin. Meillä on aktiivisia kuoroja, kerhoja, raamattu- ja rukouspiirejä ja lähetys- ja diakoniapiirejä. Lapsille, kouluikäisille, nuorille ja nuorille aikuisille löytyy toimintaa myös ikäryhmittäin. Jos jokin toiminta kiinnostaa tai kaipaat jotakin, jota meillä ei vielä ole, niin ota rohkeasti yhteyttä. Olet tervetullut mukaan!

Tee kaverista totta, anna nuorelle toivoa

2024-02-07 00:00:00.0

Tee kaverista totta. Korttia pelaavat tytöt.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen teemana on tee kaverista totta. Suomessa nuorten yksinäisyys on kasvava ongelma eikä se koronarajojen purkamisen jälkeen helpottunut. Tällä hetkellä joka kuudes nuori Suomessa kärsii yksinäisyydestä, eikä joka neljännellä ole mitään porukkaa, johon voisi kuulua.

Pitkään jatkunut yksinäisyys voi johtaa mielenterveysongelmiin, sosiaalisten tilanteiden pelkoon, alentaa oppimiskykyä ja näin ajaa työmarkkinoiden ulkopuolelle. Yhteisvastuu haluaakin puuttua yksinäisyyden ongelmaan.

Yhteisvastuuvaroin tuetaan mm. Helsinki Mission School to Belong ohjelmaa, joka auttaa kouluyhteisöjä tunnistamaan yksinäisyyttä ja tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. Nuorten kriisipiste tarjoaa keskusteluapua ja tukihenkilön tukea nuoren tarpeen mukaan. Eräs nuori kertookin kokemuksestaan Helsinki Mission kotisivuilla: ”Muutto lapsuudenkodista on melkoinen elämänmuutos. Nuorten kriisipisteellä minua autettiin näkemään, että elämänvaihe, jossa ensimmäistä kertaa huolehdit itse itsestäsi ei välttämättä ole kenellekään helppo, mutta siitäkin selviää.”

Varoilla tuetaan myös paikallista toimintaa. Seurakunnalla on ollut käytössä Walk in talk keskusteluapu, missä nuori voi etänä tai paikan päällä keskustella lyhytterapeutin kanssa anonyymisti ja ilmaiseksi mieltä painavista asioista, vaikka yksinäisyydestä. Tämä kokeilu jatkuu ainakin kesään asti. Myös isoskoulutuksen kautta moni nuori on kokenut itsetuntonsa ja esiintymisvarmuutensa kasvaneen.

Lopuksi pohdittavaksi nuorten vinkki: riparilla nuoret kirjoittivat 11. käskyn: ”Kunnioita jokaista omana itsenään, vaikkei hän olisi samaa mieltä kaikesta.” Jos kaikki toimisivat näin, vähenisikö yksinäisyys?

Juho Loukasmäki
Nuorisotyönohjaaja