Lapsi Kolumbiassa kuva: Meri Koutaniemi

Lähetys- ja avustustyö

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni."

Kristillisen kirkon tärkein tehtävä on kertoa syntien anteeksiantamuksen ja ylösnousemuksen tuomasta armosta ja toivosta maailmassa. Lähetystyö on rukousta, lähimmäisen palvelua ja auttamista, evankeliumin kertomista ja kaikkea sitä toimintaa millä teemme mahdolliseksi tulla osalliseksi siitä hyvästä minkä itse olemme Vapahtajalta saaneet.

Ole toivon tuoja maailmassa, tule tekemään lähetystyötä lähetyspiireihin!

Tervetuloa mukaan lähetyspiiritoimintaan!

Lähetyspiirit kokoontuvat säännöllisesti kodeissa ja seurakunnan toimitiloissa, joista ilmoitellaan erikseen Viiskunnan kirkollisissa ja seurakunnan kotisivuilla. Lähetyspiireissä hiljennytään Sanan äärellä, saadaan kuulumisia lähetyskentiltä, askarrellaan, tehdään käsitöitä ja juodaan kahvia hyvässä seurassa.

Lähetyspiirien kokoontumisaikataulut

Kätkänjoen lähetyspiiri kokoontuu kodeissa, vastuuhenkilönä Peltomäki.

Lähetyksen merkkauspiiri kokoontuu parittomien viikkojen tiistaina klo 9.00 Olohuoneessa, vastuuhenkilönä Kupiainen.

Pollarinkylän lähetyspiiri kokoontuu kodeissa, vastuuhenkilönä Raiski ja Kontoniemi.

Askartelu- ja käsityöpiiri kokoontuu parillisten viikojen tiistaina klo 9.00 Olohuoneessa, vastuuhenkilöinä Haavisto, Kuhalampi ja Mäkinen.

Lähetyksen miesten puutyöpiiri joka maanantai klo 16.00 yläasteen puutyöluokassa, Hämäläinen.

Toivoa naisille -rukouspiiri joka kuukauden ensimmäinen torstai klo 18.00 Alavuden kirkossa, Ala-Heikkilä.

Lähetyksen käsityöpiiri joka toinen tiistai klo 12.00 Töysä-talolla.

ELY:n seurat torstaisin kerran kuukaudessa yleensä klo 13.00 Olohuoneessa.

Kesäisin lähetyksen tapuliseurat Alavuden kirkon tapulissa

Kesäisin lähetyspiirit pitävät tapulikahvilaa. Lisäksi Alavuden kirkon tapulissa järjestetään kesäseuroja, joissa lauletaan virsikirjan lisäksi eri herätysliikkeiden laulukirjoista. Mukana lisäksi seurakunnan työntekijä, lähetysjärjestön tai herätysliikkeiden edustaja puhumassa.

Tutustu lähetyksen piireihin

Lähetyspiirit kutsuvat mukaan toimintaan. Lue Alavuden keskustan alueen lähetyspiirien historiasta.

Lähetyksen merkkauspiiri

Merkkauspiiri perustettiin vuoden 2002 elokuussa. Piirin jäsenistö koostuu naisista, jotka haluavat pitää yllä arvokasta käsityökulttuuria, rakastavat kirjontatyötä ja haluavat valmistaa kauniita sisustustekstiilejä, pöytäliinoja ja muita arjen käyttöesineitä kotien käyttöön.

Merkkauspiirin valmiit työt ovat myynnissä Olohuoneen Lähetysmyymälässä. Tuotto käytetään Nepalin kehitysvammaisten lasten koulun kannatukseen ja ylläpitoon Suomen Lähetysseuran kautta.

Käsitöiden teon lomassa kahvitellaan, vaihdetaan kuulumisia ja pidetään pieni hartaushetki. Piiriläisten ilo on olla lähettämässä evankeliumin sanaa kaukaisiin maihin rukouksella ja rakkaudella.

Piirissä on kymmenkunta jäsentä. Mukaan toivotaan lisää jäseniä, etenkin nuorempia harrastajia. Merkkauspiirin vetäjänä ja suunnittelijana, toimii piirin perustajajäsen Helli Kupiainen. Opettajana värien valinnoissa, neulepintojen opettajana ym. toimii käsityönopettaja, tekstiilitaiteilija Sirkka Muurela.

Tervetuloa mukaan merkkauspiiriin!

Käsityö- ja askartelupiiri

Joka toinen tiistai Olohuoneella kokoontuu ilmoinen joukko askartelun ja käsitöiden äärellä. Tämä piiri valmistaa erilaisia tuotteita myytäväksi lähetystyön hyväksi. Oli taitosi sitten askartelussa, tai muokkaat kankaasta ja langasta tuotteita toisten iloksi, tämä piiri on sinua varten.

Piirissä kahvitellaan ja vaihdetaan kuulumisia toiminnan lomassa.

Pollarin lähetyspiiri

Tervetuloa Pollarin lähetyspiiriin. Piiri kokoaan lähetystyön ystäviä kahdelta eri kylältä, Jokivarresta ja Pollarista. Piiri toimii kuitenkin Pollarin piirin nimen alla. Pollarin lähetyspiiri on perustettu Pollarinkylällä vuonna 1987, ja se on toiminut keskeytyksettä siitä saakka. Jokivarsi tuli mukaan vuonna 2010, kun kylällä ei ollut omaa piiriä.

Vuosien mittaan Pollarin lähetyspiirillä on ollut useita kummilapsia maailmalta. Heidän koulunkäyntiään piiri on tukenut. Kaikki toiminta tapahtuu Suomen Lähetysseuran kautta. Nykyisin piirin kummikohteina on Etiopian pienten aids-orpojen koululuokka ja Nepalin kristityt aikuisopiskelijat.

Piiriläiset kokoontuvat vuorotellen eri piiriläisten kodeissa. Lähetyskasvatussihteeri tuo seurakunnan terveiset ja pitää hartaushetken. Lauletaan, rukoillaan yhdessä ja keskustellaan ajankohtaisista asioista. Luetaan myös Lähetysseurasta mahdollisesti tulleet kirjeet.

Pollarin lähetyspiiri osallistuu myös seurakunnan eri talkoisiin, ja mm. kesällä piirillä on omia työvuoroja Alavuden kirkon kellotapulissa toimivassa Tapulikahvilassa. Seurakunnan adventtimyyjäisissä on piirillä oma myynti- ja arpapöytä.

Olet sydämellisesti tervetullut mukaan Pollarin piirin toimintaan!

Väkeä vanhassa tapulissa istumassa pöytien ympärillä juttelemassa.
Lähetyksen tapuliseurat kesällä 2022

Alavuden seurakunnan nimikkolähetit ja -kohteet

Alavuden seurakunta tukee useiden lähetystyöntekijöiden työtä maailmanlaajassa kirkossa. Lähetystyöntekijät vierailevat lähettäjäseurakunnissa kotimaanjaksoillaan. Seuraa tapahtumakalenteriamme ja tule kuulemaan lähetystyön arjesta lähettivierailuille.

Tarmo Heikkilä, Israel (Suomen Lähetysseura, SLS)

Elina Mikkola, Hongkong (Suomen Lähetysseura, SLS)

Kirkon toiminnallisen ja taloudellisen omaehtoisuuden vahvistaminen -hanke, Senegal (Suomen Lähetysseura, SLS)

Raamatunkäännöstyö, Intia (Suomen Pipliaseura)