Hautaan siunaaminen

Lämmin osanotto surun keskelle

Kristilliset hautajaiset ovat yhteinen hetki surra, muistella ja siunata läheinen haudan lepoon. Hautaan siunaamisessa jätämme läheisemme ja itsemme Jumalan huolenpitoon ja jäämme odottamaan jälleennäkemistä ylösnousemuksen toivossa. "Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä."

Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. (Psalmi 23:2)

Hautausjärjestelyt

Hautausjärjestelyistä voi sopia käymällä Alavuden tai Töysän seurakuntatoimistossa tai soittamalla meille. Voitte myös jättää yhteystietonne, niin otamme teihin yhteyttä. Seurakuntatoimistossa autetaan hautauksen järjestelyissä, sovitaan siunauksen ja mahdollisen muistotilaisuuden ajankohta, varataan pappi ja kanttori sekä sovitaan kuolinkellojen soitosta. Seurakuntatoimistoon toimitetaan myös lääkäriltä saatava lupa hautaamiseen. Seurakunta ylläpitää hautausmaita, joten hautapaikan varaaminen tapahtuu seurakuntatoimistossa samalla kertaa kun sovitaan hautajaisista.

Arkun ostossa ja vainajan kuljetuksessa hautausmaan säilytyshuoneeseen palvelevat hautaustoimistot.

Siunaustilaisuus kirkossa

Siunaustilaisuudessa seurakunta saattelee vainajan haudanlepoon odottamaan ylösnousemuksen aamua Jumalan armoon ja Raamatun lupauksiin luottaen.

Suntio on tavoitettavissa ennen siunaustilaisuuden alkua kirkosta. Suntio ja kantajat lähtevät noin 20 minuuttia ennen siunaamisen alkua kirkosta hakemaan arkun hautausmaan säilytystilasta. Arkun kantamiseen tarvitaan tavallisesti kuusi henkilöä. Arkkua voivat olla kantamassa omaiset ja läheiset. Vapaaehtoisia kantajia voi myös tiedustella seurakuntatoimiston kautta. Arkku kannetaan urkujen soidessa kirkkoon. Kun arkku on laskettu alttarin eteen, hiljentyvät kantajat arkkuun päin kääntyneinä suruhymnin ajaksi.

Alkuvirren jälkeen lasketaan kukkalaitteet. Mikäli kukat lasketaan haudalla (esim. kesäaikana), tulee siunaus heti alkuvirren jälkeen. Siunaus voidaan toimittaa myös haudalla. Kun arkku on laskettu hautaan, asetetaan päälle hautakate, jolle kukkalaitteet lasketaan. Päätteeksi voidaan veisata yhteinen virsi (esimerkiksi virsi 377).

Virsistä ja mahdollisista toimitukseen liittyvistä erityistoiveista sovitaan papin ja kanttorin kanssa. Kirkossa on seurakunnan puolesta kukat alttarilla.

Muistotilaisuus

Muistotilaisuus on omaisten juhla ja he vastaavat sen järjestämisestä ja sisällöstä. Pyydettäessä pappi ja kanttori osallistuvat muistotilaisuuteen. Seurakunnalla on tarjolla muistotilaisuutta varten Töysän seurakuntakoti (max. n. 50 hlöä) Vesitornin toimitila (max. 50 hlöä) ja Aseman toimitila ( max. 25 hlöä).

Hautajaisten jälkeen

Vainaja liitetään seurakunnan yhteiseen esirukoukseen siunauspäivän jälkeisenä sunnuntaina jumalanpalveluksessa. Kirkkovuoden aikana kuolleita muistetaan myös pyhäinpäivän jumalanpalveluksessa. Keskusteluapua ja tietoa sururyhmistä saa diakoniatyöntekijältä tai diakonian kappalaiselta Elina Mäeltä.

Rukous

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Kirkko antaa apua elämän kriiseihin. Apua saa sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä.

Suru, kriisi