Ristiäiset

Sydämelliset onnittelut lapsen syntymästä!

Lapsi on lahja ja Jumalan luomana ainutkertainen. Kirkon uskon mukaan kaste on parasta, mitä vanhemmat voivat lapselle antaa, sillä kasteessa on kyse Jumalan rakkaudesta. Kasteessa ihminen saa omakseen Jumalan rakkauden koko elämänsä ajaksi. Hän saa kokea olevansa ihme, juuri sellaisena kuin on. Kaste liittää meidät paikalliseen seurakuntaan ja Jumalan suureen perheeseen. Kasteessa saamme Jumalalta kaiken oleellisen tätä elämää ja tulevaa varten. Kasteen pohjana ovat Jeesuksen sanat kaste- ja lähetyskäskyssä: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." (Matt. 28: 18-20)

Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen. (Psalmi 139: 13–14)

Pienen ensimmäinen juhla

Seurakuntatoimiston henkilökunta avustaa kasteen järjestämisessä. Aloita kastetilaisuuden suunnittelu soittamalla seurakuntatoimistoon tai jätä meille yhteystietosi, niin otamme teihin yhteyttä! Onko kastepaikkana koti, jonkin muu paikka vai toivotko kastetta kirkossa tai seurakunnan tilassa? Voit varata kirkon tai muun seurakunnan tilan seurakuntatoimistosta. Jos lapsi kastetaan kotona, kasteen yhteydessä voidaan toimittaa myös kodin siunaaminen.

On hyvä, jos vanhemmat ja kasteen toimittava pappi tapaavat ennen kastepäivää. Tällöin voidaan yhdessä sopia käytännön järjestelyistä ja täyttää lasta koskeva rekisteröimislomake. Kaste toimitetaan yleensä kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Seurakunta lähettää kotiin myös kirjeen, jossa on tarkempia ohjeita ristiäisten järjestämistä varten.

Seurakuntalaiset neulovat Alavuden seurakunnan jäseniksi kastetuille vuosittain erilaisia lahjoja.

Kaste.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -sivustoon kannattaa käydä tutustumassa ennen ristiäisiä.

Kummit

Kummin tehtävä on arvokas luottamustehtävä, jonka perimmäinen tehtävä on tukea lapsen kristillistä kasvatusta yhdessä vanhempien ja seurakunnan kanssa. Kastettavalla tulee olla 1.7.2023 alkaen yksi kummi, joka on konfirmoitu evankelisluterilaisen kirkon jäsen. Ennen papin tapaamista, kirjoita ylös kummien koko nimet, henkilötunnukset sekä seurakunnat, joihin he kuuluvat.

Kummin kaa -sivustolta löydät vinkkejä kummiuteen. Kumminpäivää vietetään vuosittain kesäkuussa.

Kastepuu

Alavuden kirkossa on kastepuu. Kastepuuhun voidaan ripustaa kastetulle nimikoitu puinen sydän. Sydän ripustetaan puuhun viikon kuluttua kasteesta, sunnuntain jumalanpalveluksessa. Jumalanpalveluksessa voidaan myös rukoilla kastetun ja tämän perheen puolesta. Olisi hienoa, jos joku perheestä pääsisi ripustamaan sydämen! Kastepuu riisutaan vuosittain tammikuussa kasteensunnuntain perhekirkossa. Kastetun perhe saa kirkosta muistoksi oman lapsensa kastesydämen. Kastepuusta kertoo lisää kastepappi.

Nimeltä kutsuttu

Monesti kastejuhlassa lapsen nimi kerrotaan ensimmäisen kerran sukulaisille ja ystäville. Vaikka kaste ei ole varsinaisesti nimenantojuhla, on oma nimi monella tavalla tärkeä. Nimi kertoo, että lapsi on ainutlaatuinen. Kasteessa Jumala kutsuu hänet nimeltä omakseen. Kaste on Jumalan lahja, joka kantaa läpi koko elämän.

Muistilista ristiäisiin:

• Kastemekko
  • Kastemalja
  • Kynttilä
  • Raamattu
Pappi tuo mukanaan kastekynttilän.
Mikäli jotain ylläolevaa asiaa ei kotoa löydy, seurakunta kyllä lainaa!
YouTube-video
kaste

YouTube-video

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Kastepuu Alavuden kirkossa