Tervetuloa riparille!

Rippikoulu

Rippikoulussa opiskellaan kristinuskon perusteita. Siellä saamme tietää lisää siitä uskosta, johon meidät on kastettu. Sieltä saamme myös eväitä oman uskonelämän hoitamiseen. Rippikoulussa käsiteltäviä aiheita ovat mm:

Kuka Jeesus on? Miksi Raamattu on merkittävä kirja? Miksi me ylipäänsä olemme täällä? Mikä on minun paikkani maailmassa? Miten valita oikein elämässä? Onko seurusteluun olemassa kultaista sääntöä? Miksi kirkossa lauletaan virsiä? Miksi ehtoollista vietetään?

Suurin osa käy rippikoulunsa 15-vuotiaana, mutta sen voi käydä myös yksityisenä aikuisiälläLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai armeijassa. Rippikoulu kestää 80 tuntia. Se sisältää seurakunnan toimintaan tutustumista, konsertteja, esityksiä, messuja ja leirijakso, joka on tavallisesti viikon mittainen. Leirejä järjestetään joululomalla, hiihtolomalla ja kesällä eri leirikeskuksissa sekä päivärippikouluna kesällä Olohuoneella.

Konfirmaatio

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon. Konfirmaatiossa nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen. Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtävään ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoululaisilta kysyttäessä tärkeimpänä oikeutena on pidetty kirkkohäitä. Konfirmaatio on uskon vahvistamista. Konfirmaatiossa seurakunta rukoilee nuoren puolesta, jotta hänen uskonsa vahvistuisi ja hän voisi rohkeasti tunnustaa uskonsa ja elää kristittynä.

Minun rippikouluryhmäni

Ripari-info lähetetään postissa syyskuun aikana viim. vko 37). Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisesti kotisivujen kautta ma 25.9. klo 18.00 - su 1.10.2023 klo 23.59. Ilmoittautuminen EI OLE nopeuskilpailu. Kaikki hakulomakkeet luetaan ja toiveet pyritään huomioimaan resurssien mukaan. Valitse kolme sinulle parhaiten sopivaa ajankohtaa. Oma ryhmäsi ilmoitetaan huoltajan sähköpostiin ryhmäjaon jälkeen viim. 6.10. Riparistartti on pe 27.10. klo 18.00. Oman ryhmäsi kokoontumisajat voit katsoa alla olevasta valikosta.

Uuden rippikoulusuunnitelman mukaisesti riparipassin käyttö on poistunut. Kuitenkin kaikki yhteiset kokoontumiset ovat pakollisia ja poissaolot on korvattava tai rippikoulu katsotaan keskeytetyksi. Lisätietoja kohdasta "poissaolot ja korvaaminen".

Sähköinen ilmoittautuminen: Uudet ilmoittautumiset avautuvat syksyllä 2024.