Ojenna auttava kätesi

Tutustu ja tule mukaan ystävätoimintaan, saattohoidon tukihenkilötoimintaan, arkunkantajaksi, Vaatepankkitoimintaan, Yhteisvastuukerääjäksi tai kylä- ja korttelineuvostoihin.

Tule ystäväksi, uusia ystäviä tarvitaan aina!

Seurakunnan ystävätoiminnan kautta moni yksinäinen voi löytää itselleen ystävän, lähimmäisen, joka kuuntelee ja on läsnä, kun yksinäisyys ympäröi.

Ystävänä toimitaan tavallisen ihmisen taidoin, pitäen yhteyttä säännöllisesti, kuunnellen ja läsnäollen.

Ystävänä voit käydä tapaamassa yksinäisiä, eri-ikäisiä ihmisiä heidän kotonaan, sairaalassa tai muissa laitoksissa. Yksinäinen vanhus voi kaivata juttukaveria, mutta yhtälailla lapset ja nuoret hyötyisivät varamummosta tai -papasta. Antoisinta ystävätoiminta on silloin, kun kumpikin kokee saavansa tapaamisista hyvän mielen.

Ystävätoiminnan kautta välitetään myös asiointiapua. Asiointiapu on hyvä väylä sinulle, jos haluat auttaa, mutta et pysty mielestäsi riittävästi sitoutumaan ja antamaan aikaasi omalle ystävälle. Asiointiapu-tehtävät kestävät maksimissaan muutamia tunteja kerrallaan. Voit toimia kirkkokaverina tai käydä yhdessä asiakkaan kanssa asioilla eri virastoissa tai esimerkiksi lääkärissä.

Ystävätoiminnan vapaaehtoiset käyvät myös pitämässä viriketuokioita pienkodeissa. Laulu-, keskustelu- ja ulkoiluryhmät käyvät vuorollaan kerran kuukaudessa eri pienkodeissa. Tämä on todella pidetty vapaaehtoistyön muoto!

Seurakunnan ystävätoiminta toimii yhteistyössä SPR:n ystävätoiminnan kanssa. Pidämme säännöllisesti ystävätapaamisia. Kaikki ystävätoiminnasta kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita mukaan toimintaan!

Digi-tuki avuksi

Ystävätoiminnassa voit toimia digi-tuki apuna ja auttaa vanhusta digitaalisten pankki- ja asiointipalvelujen käytössä. Voit tutustuttaa Alavuden seurakunnan YouTube-kanavan verkkokirkkoon, verkkovirsikirjan (virsikirja.fi) ja -raamatun (raamattu.fi) käyttöön. Teet kristinuskoa saavutettavammaksi ikäihmiselle, joka ei enää pysty tulemaan kotiseurakunnan jumalanpalvelukseen paikalle tai lukemaan pientä tekstiä virsikirjastaan ja Raamatustaan.

Saattohoitovapaaehtoiset

Saattohoidon vapaaehtoiset voivat tuoda potilaalle ja läheisille turvaa, läsnäoloa ja välittämistä. Vapaaehtoinen voi olla potilaalle ja läheisille kuuntelijana, keskustelijana ja seurana. Vapaaehtoinen voi myös läsnäolollaan antaa läheisille mahdollisuuden omien asioiden hoitamiseen ja lepotaukoon. Vapaaehtoinen on kiireetön, luotettava ja saanut tehtäväänsä koulutuksen. Tehtävään järjestetään koulutusta ja pidetään vapaaehtoisille vertaistukiryhmää.

Ota yhteyttä: Mirjami Majuri p. 050 5636087

Ryhdy yhteisvastuukerääjäksi tai organisoi keräys

Yhteisvastuukeräys alkaa valtakunnallisesti vuosittain helmikuun alussa kynttilänpäivänä. Voit kerätä ovelta ovelle tai olla lipaskerääjänä ulkoilmatempauksissa ja tapahtumissa. Voit olla ideoimassa ja järjestämässä yhteisvastuun tapahtumia. Vuosittain järjestetään Yhteisvastuun teematapahtumia Alavuden seurakunnassa. Vuosittain järjestetään Yhteisvastuun teematapahtumia Alavuden seurakunnassa. Yhteisvastuukeräyksen tuotolla tuetaan paikallisesti, valtakunnallisesti apua tarvitsevia ja katastrofialueita. Lue lisää keräyksestä osoitteessa yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Voit ryhtyä organisoimaan keräystä, jolle näet tarvetta. Kysy neuvoa diakoneilta.

Ota yhteyttä: Maija Hietaniemi puh. 050 347 0631

Vapaaehtoiseksi Vaatepankkiin

Vaatepankki toimii Alavudella yhteistyössä Moms for Kids ry:n kanssa. Ekologinen kierrätyspaikka on kaikille avoin. Apua tarvitaan esimerkiksi lahjoitusten lajittelussa ja paikalleen järjestelyssä.

Ota yhteyttä: Mirjami Majuri p. 050 5636087

Toimi oman kyläsi hyväksi - Kylä- ja korttelineuvostot

Kylä- ja korttelineuvostot tekevät diakoniatyötä omilla asuinalueillaan. Neuvostojen jäsenet tekevät  tervehdyskäyntejä vanhuksille kodeissa ja laitoksissa. He osallistuvat vuorollaan erilaisiin talkootehtäviin seurakunnassa ja toimivat yhteisvastuukerääjinä alueillaan. Lisäksi he voivat järjestää kylillään erilaisia tapahtumia ja juhlia. Uusia jäseniä toivotaan mukaan!

Ota yhteyttä: Maija Hietaniemi (Alavuden alue) puh. 050 3470631Merja Krueger (Töysän alue) puh. 050 3121504

Arkunkantajaksi

Seurakunnan vapaaehtoiset arkunkantajat auttavat arkun kantamisessa sisään kirkkoon sekä arkun hautaan laskemisessa silloin, kun saattoväessä ei ole riittävästi kantajia. Kantajana osallistut omaisille tärkeään siunaustilaisuuteen kirkossa. Kantajaksi voi tulla, vaikka ei olisi aikaisempaa kokemusta. Seurakunnan suntiot perehdyttävät tehtävään ja ohjaavat kantajia siunaustilaisuudessa.

Ota yhteyttä: Timo Harju, Suntio, puh. 040 835 3885

yhteisvastuu kerääjiä kolme nuorta

Diakoni

Erityisvastuualueet: Suru- ja kriisityö, mielenterveystyö, vammaistyö, diakoniakasvatus. Töysän alueella: vastaanottotyö, kotikäyntityö, 85v-syntymäpäiväkäynnit, kyläneuvostot.

Diakoni

Diakoniatyössä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Erityisvastuualueet: Ystävätoiminta, asiointiapu ja saattohoidon vapaaehtoistoiminta, maahanmuuttotyö, perhetyö (vaatepankin yhteyshenkilö). Alavuden alueella: vastaanottotyö, kotikäyntityö

Diakoni

Erityisvastuualueet: Johtava diakoniatyöntekijä, päihdetyö, Yhteisvastuun keräyspäällikkö, omaishoitotyö, ESR+-aineellinen apu. Alavuden alueella: vastaanottotyö, 85v-syntymäpäiväkäynnit, kylä- ja korttelineuvostot.