Alavuden seurakuntatalon, rivitalon ja vanhan viraston purkaminen jatkuu viikolla 7

Taustaa:

Alavuden seurakunnan vanhasta virastosta on siirrytty uusiin kirkkopihan tiloihin vuonna 2016. Rivitalon asuinkäyttö on päättynyt alkuvuodesta 2018 ja rakennukselle on myönnetty purkulupa vuonna 2018. Purkaminen on viivästynyt, syystä että rakennuksessa sijaitsee seurakuntatalon pannuhuone.

Pannuhuoneen uudelleen sijoittelun ja sisäilmaoireilujen syiden selvittämiseksi on tehty seurakuntatalossa tutkimuksia ja otettu näytteitä 2019, joissa on löytynyt eri mikrobeja sisäilmaoireilun syyksi. Tästä syystä on lähdetty selvittämään seurakuntatalon alakerran korjaamista, näistä tiloista on väistöön siirrytty keväällä 2019. Alakerran eristämisestä ja alipaineistamisesta huolimatta oireilu yläkerran tiloissa lisääntyi. Yläkerran tiloista jouduttiin siirtymään väistöön 2021 vuoden alusta.

Vuosia jatkuneiden niin henkilökunnan kuin vierailijoiden sisäilmaoireiluiden syiden selvittämiseksi tehtiin tutkimuksia 2019, Alavuden seurakuntatalosta otettu yli 30 materiaali- ja ilmanäytettä. Näytteet on ottanut rakennusterveysasiantuntija. Näytteet on tutkittu ja analysoitu akreditoidussa asiantuntevassa laboratoriossa. Lisäksi on tehty perusteellinen sisä- ja ulkopuolinen tutkimus rakenteisiin sekä kuntokartoitus. Näissä tutkimuksissa on havaittu sellaisia mikrobeja, joilla on syy-yhteys oireiluun.

Seurakunnan strategiaa laadittaessa vuonna 2020 tehtiin myös kiinteistösuunnitelma vv. 2021–2026, jolla vastataan kertyneen korjausvelan haasteeseen. Rakennuksen pysyvä käyttöönotto edellyttäisi mittavia korjauksia, kuten seinä- ja alapohjarakenteiden uusimista. Korjauskustannus olisi merkittävä ja huomattavasti suurempi kuin nyt suunnitellun uuden pienemmän tarpeita vastaavan seurakuntatalon rakennuskustannus. Seurakuntatalon purku on saanut lain voiman syksyllä 2021. Purkulupaa haettaessa on lausunnot pyydetty niin maakuntamuseolta kuin Ely-keskukselta. Maakuntamuseo on käynyt kohteessa kesällä 2021. Maakuntamuseo on antanut ohjeistuksen purettavien kiinteistöjen dokumentoinnista. Uusi pienempi ja monikäyttöisempi seurakuntatalo on nyt luonnosteltu. Havainnekuvissa näkyy nykyisellä rivitalotontilla rakennus havainnollistamassa, koska kaavassa tontille on rakennusoikeus kerrostalolle.

Aikataulu:

Alavuden seurakuntatalon, rivitalon/vanhan viraston asbestipurku on toteutettu joulukuulla 2022 ja varsinainen purku alkaa viikolla 7/2023. Purku-urakan on määrä olla valmis toukokuun loppuun mennessä. Purku-urakan kustannus on 116.560 euroa.

Arkkitehtiluonnos uudesta seurakuntatalosta on julkaistu syyskuulla sivuillamme, linkki esittelyvideoon.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Uuteen seurakuntataloon arkkitehti on tuonut piirteitä nykyisestä seurakuntatalosta, enkelisiipi-teema jatkuu salin ja pääsisäänkäynnin alakattomuodossa.

2023-02-07 17:01:00.0